morsan samlar på spargrisar. sinnes men så ere. för två år sen fick jag för mig att jag skulle bygga henne en digital variant. en sån där med display som håller reda på hur många fem och enkronor som ploppats i osv. det blev en del beställande av microprocessorer och halv fyra-race framför datorn för att försöka lära sig assembler..jomen tjena! efter en del kopplande och sömnlösa veckor skickade jag hela skiten i en låda.
men NU! nu jä**ar ska det meckas. och för att vara säker på att det blir av så tänkte jag dokumentera hela köret här.
tanken är att det ska bli någon form av form(huh?) i plexi (jaja Polymetylmetakrylat eller akrylplast men vem fan säger det?) eller lexan. nackdelen med plexi är väl den något matta ytan. jag vill ha den så klar och genomskinlig som möjligt. fördelen är väl att det är billigare än lexan (som är klarare än plexi). nåja vi får se hur det blir med det.
vidare ska det på en liten display där man ska kunna se hur mycket pengar som ligger i och hur många av de olika mynten som man proppat i. kan tänkas att det kommer upp nåt mer det får vi se.
allt detta ska ju beräknas av nåt och i förra vändan tänkte jag använda mig av en PIC men det vart för mycket meckande, jag kom aldrig vidare. ska lösa det där på nåt annat sätt.
tänkte mig oxå att det ska upp någon annan form av mätare på lådan. kanske en pil och en förmögenhetsskala. det löser jag enkelt med en liten servo som vi kletar på nån pil på bara.
nåja, vi får se hur det hela går. morsan fyller ju inte år förrens på nyårsafton så jag har ju ett tag på mig ;)
hej o skål!
och så tycker jag att versaler är överskattade.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar