Har forskat en del i materialsvängen. Är lite osäker på vilket material jag ska välja när det gäller själva sparbössan. Det lutar åt nån form av thermoplast. Jag vill att man ska kunna se igenom hela lådan och det ska kunna böjas i lite olika former. Förmodligen så struntar jag i att limma bitarna utan skruvar ihop allt med lite snygga distanser och läckra "tillbehör". Ska börja skissa på konstruktionen snart.
Just nu sitter jag och ritar ihop ett kretskort som jag sen ska skicka efter som hela kalaset ska monteras på. Det finns möjligheter att göra lite ovanliga figurer med kortet. vi får se vad det blir.
jag kommer att ladda upp layouten och hela programmet här vartefter jag blir klar.
g'natt!
lördag 14 mars 2009
onsdag 18 februari 2009
Kopplingsdäck..
jaha då ska vi se.. nu har jag kopplat upp min Boarduino ( en variant på arduinon, lite billigare, lite smidigare.. ) till lcd:n och några knappar som får simulera optobrytarna. verkar funka som det ska. fick sätta in några pull-downresistorer för det bara rasslade in pengar hela tiden utan att man gjorde nåt men nu verkar det stabilt.
man ser oxå hur jag lagt upp det på displayen med de olika valörerna

väntar fort. på lite riktigt material med post så jag kan börja bygga en prototyp av själva lådan.
tjo o tjim, epoxylim!
man ser oxå hur jag lagt upp det på displayen med de olika valörerna

väntar fort. på lite riktigt material med post så jag kan börja bygga en prototyp av själva lådan.
tjo o tjim, epoxylim!
torsdag 12 februari 2009
Lcd igång
hola espanjåla!
lcdn är ihopkopplad och visar det den ska. däremot vare lite mer strul med läsgafflarna. av nån anledning så funkar det inte...får helgalna nivår överallt. jag tror att dom är lite trasiga...har ju trots allt legat framme o skvalpat runt sen sista försöket för två år sen. ska se om jag kan fixa nån ny att testa med.
har snickrat ihop en pseudoprogram och lite riktig kod. här gåre undan. i början på nästa vecka har jag balsa och lim hemma o då blire till att skära ihop en prototyp. lägger upp lite bilder då.
/mr klister - the real dånn kichått
lcdn är ihopkopplad och visar det den ska. däremot vare lite mer strul med läsgafflarna. av nån anledning så funkar det inte...får helgalna nivår överallt. jag tror att dom är lite trasiga...har ju trots allt legat framme o skvalpat runt sen sista försöket för två år sen. ska se om jag kan fixa nån ny att testa med.
har snickrat ihop en pseudoprogram och lite riktig kod. här gåre undan. i början på nästa vecka har jag balsa och lim hemma o då blire till att skära ihop en prototyp. lägger upp lite bilder då.
/mr klister - the real dånn kichått
måndag 9 februari 2009
Prylz
en del andra grejer har jag hunnit inhandla från diverse ställen. en lcd, några läsgafflar och lite annat smått och gott. har inte riktigt hunnit med men tanken är att jag ska göra mig en 3d-modell av själva lådan oxå. slänger upp den här så fort jag har fixat det..
För att visa lite siffror (summa, antal av de olika mynten etc)

läsgaffel för att läsa av när ett mynt trillar i

nu skare kopplas och programmeras lite så får vi se hur det blir..
tjo o tjim!
För att visa lite siffror (summa, antal av de olika mynten etc)

läsgaffel för att läsa av när ett mynt trillar i

nu skare kopplas och programmeras lite så får vi se hur det blir..
tjo o tjim!
Pic? mjaa...

en del har jag ju hunnit med så jag tänkte att jag slänger upp några inlägg här med de bitar som är klara. den här gången så skiter jag helt i assembler och microprocessorer o allt vad det heter. jag skaffade mig en Arduino istället. det e en smidig sak där jag slipper att hålla på och pundmecka med en massa prylar utan det är bara rakt på. den är framtagen av några italienare för såna som jag som inte har tid att sitta och hålla på o greja med saker som inte har med mitt projekt att göra. man vill bara komma igång. den programmeras i nåt som liknar C (och det är vi tacksamma för..) och har ett gäng digitala in och utgångar samt några analoga.
det här ska nog bli bra..
söndag 8 februari 2009
Jahasså då sätter vi igång!
morsan samlar på spargrisar. sinnes men så ere. för två år sen fick jag för mig att jag skulle bygga henne en digital variant. en sån där med display som håller reda på hur många fem och enkronor som ploppats i osv. det blev en del beställande av microprocessorer och halv fyra-race framför datorn för att försöka lära sig assembler..jomen tjena! efter en del kopplande och sömnlösa veckor skickade jag hela skiten i en låda.
men NU! nu jä**ar ska det meckas. och för att vara säker på att det blir av så tänkte jag dokumentera hela köret här.
tanken är att det ska bli någon form av form(huh?) i plexi (jaja Polymetylmetakrylat eller akrylplast men vem fan säger det?) eller lexan. nackdelen med plexi är väl den något matta ytan. jag vill ha den så klar och genomskinlig som möjligt. fördelen är väl att det är billigare än lexan (som är klarare än plexi). nåja vi får se hur det blir med det.
vidare ska det på en liten display där man ska kunna se hur mycket pengar som ligger i och hur många av de olika mynten som man proppat i. kan tänkas att det kommer upp nåt mer det får vi se.
allt detta ska ju beräknas av nåt och i förra vändan tänkte jag använda mig av en PIC men det vart för mycket meckande, jag kom aldrig vidare. ska lösa det där på nåt annat sätt.
tänkte mig oxå att det ska upp någon annan form av mätare på lådan. kanske en pil och en förmögenhetsskala. det löser jag enkelt med en liten servo som vi kletar på nån pil på bara.
nåja, vi får se hur det hela går. morsan fyller ju inte år förrens på nyårsafton så jag har ju ett tag på mig ;)
hej o skål!
och så tycker jag att versaler är överskattade.
men NU! nu jä**ar ska det meckas. och för att vara säker på att det blir av så tänkte jag dokumentera hela köret här.
tanken är att det ska bli någon form av form(huh?) i plexi (jaja Polymetylmetakrylat eller akrylplast men vem fan säger det?) eller lexan. nackdelen med plexi är väl den något matta ytan. jag vill ha den så klar och genomskinlig som möjligt. fördelen är väl att det är billigare än lexan (som är klarare än plexi). nåja vi får se hur det blir med det.
vidare ska det på en liten display där man ska kunna se hur mycket pengar som ligger i och hur många av de olika mynten som man proppat i. kan tänkas att det kommer upp nåt mer det får vi se.
allt detta ska ju beräknas av nåt och i förra vändan tänkte jag använda mig av en PIC men det vart för mycket meckande, jag kom aldrig vidare. ska lösa det där på nåt annat sätt.
tänkte mig oxå att det ska upp någon annan form av mätare på lådan. kanske en pil och en förmögenhetsskala. det löser jag enkelt med en liten servo som vi kletar på nån pil på bara.
nåja, vi får se hur det hela går. morsan fyller ju inte år förrens på nyårsafton så jag har ju ett tag på mig ;)
hej o skål!
och så tycker jag att versaler är överskattade.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)